+30 210 6459459 focusinghellas@yahoo.com

dot1Ελληνικό Κέντρο Focusing – Εκπαίδευση

Εκπαίδευση – Η τεχνική του Focusing

Η τεχνική του focusing

Γενικά:

Το Ελληνικό Κέντρο Focusing προσφέρει ατομικά ή/και ομαδικά προγράμματα εκμάθυνσης της τεχνικής του Focusing, έτσι όπως αυτή διατυπώθηκε και εξελίχθηκε από τον E. Gendlin.
Η εκπαίδευση στην τεχνική του Focusing περιλαμβάνει την εκμάθυνση των 6 βημάτων, της βιωματικής ακρόασης, καθώς και της Focusing-στάσης.

Η ολοκλήρωση της εκπαίδευσης οδηγεί στην απόκτηση του Πιστοποιητικού του Focusing-Συνοδού (Focusing-Guide). Περαιτέρω εκπαίδευση και επιμόρφωση οδηγούν στην απόκτηση των Πιστοποιητικών του Εκπαιδευτή Focusing (Focusing-Trainer) καιΕπαγγελματία ειδικευμένου στο Focusing (Focusing-oriented-Professional) αντίστοιχα.

Τα Πιστοποιητικά χορηγούνται από το Διεθνές Ινστιτούτο Focusing της Νέας Υόρκης μετά την από προτροπή και συναίνεση του Ελληνικού Κέντρου Focusing.

Το focusing απευθύνεται τόσο σε επαγγελματίες του χώρου της ψυχική υγείας (ψυχολόγους, ψυχιάτρους, κοινωνικούς λειτουργούς, νοσηλευτές,…) και επαγγελματίες λοιπών χώρων (εκπαιδευτικούς, μάνατζερς, καλλιτέχνες,…) ως ψυχοθεραπευτική/συμβουλευτική μέθοδος, όσο και σε ένα ευρύτερο κοινό ως μέθοδος αυτογνωσίας και προσωπικής ανάπτυξης.


τα βήματα της διαδικασίας focusing

Ακριβώς επειδή το focusing είναι μια βιωματική διαδικασία δεν εξελίσσεται πάντα συστηματικά. Βασίζεται όμως σε μια σειρά συγκεκριμένων βημάτων, τα οποία μπορούν να λειτουργήσουν σαν πυξίδα για την εκμάθηση, εξάσκηση και εφαρμογή του.

Τα βήματα αυτά ακολουθούν μια εσωτερική πορεία, που σταδιακά οδηγεί στην ζητούμενη σωματική αίθηση, η οποία βρίσκεται στο μεταίχμιο (thinking at the edge), ανάμεσα στο συνειδητό και το ασυνείδητο.

Βήματα Διαδικασίας του Focusing :

  • 1. Δημιουργία εσωτερικού ελεύθερου «χώρου»
  • 2. Ορισμός του θέματος & αναμονή για την εμφάνιση «βιωμένης αίσθησης» (felt sense)
  • 3. Αναζήτηση του κατάλληλου «συμβόλου»
  • 4. Αντήχηση / Καθρέφτισμα
  • 5. Εσωτερικός διάλογος
  • 6. Ολοκλήρωση της διαδικασίας

Αναλυτικότερα

Επί μέρους βήματα – κύριες ερωτήσεις και εσωτερικές δράσεις

Πρώτο βήμα:

Δημιουργία εσωτερικού ελεύθερου χώρου

  • Τι μ’ εμποδίζει αυτή τη στιγμή να στρέψω την προσοχή μου στο σώμα μου ;
  • Πώς αισθάνεται το σώμα μου αυτή τη στιγμή;
  • Φιλική στάση ως προς οτιδήποτε νιώθω
  • Δημιουργία μιας “καλής” απόστασης απ’ όλα τα θέματα, ιδιαίτερα από αναγκαστικές-πιεστικές σκέψεις, συναισθήματα

Δεύτερο βήμα:

Ορισμός του θέματος και αναμονή για την εμφάνιση της felt sense

  • Διατυπώνουμε την ουσία του προβλήματος με τη βοήθεια μιας πρότασης, μιας εικόνας ή ενός μικρού φίλμ
  • Αφήνουμε το θέμα/πρόβλημα που θέλουμε να επεξεργαστούμε να έρθει στο επίκεντρο της προσοχής μας
  • Μετά στρέφουμε την προσοχή μας στο χώρο του στέρνου και της κοιλιάς
  • Περιμένουμε αυτό (την αντίδραση) που θα εμφανιστεί στο σώμα μας,σε σχέση με το θέμα/πρόβλημα
  • Ερώτηση : Πού αντιδρά κάτι (σ’ αυτό το θέμα) στο χώρο του στέρνου και της κοιλιακής χώρας;
  • Στρέφουμε την προσοχή μας στα σημεία του σώματος, που αντιδρούν αμυδρά ή ξεκάθαρα.
  • Συντροφεύουμε το σημείο του σώματος που αντιδρά και παραμένουμε χωρίς πίεση : Το felt sense εμφανίζεται…..

Τρίτο βήμα:

Εύρεση μιας λαβής, ενός συμβόλου

Ερώτηση : Πώς αισθάνομαι αυτό το σημείο του σώματος ;

Βρίσκουμε την πρώτη λέξη ή εικόνα ή ήχο που αποδίδει την σωματική αίσθηση (βιωμένη αίσθηση – felt sense) σ’ αυτό το σημείο.

Τέταρτο βήμα:

Αντιστοίχηση ανάμεσα στη βιωμένη αίσθηση-felt sense και τη λέξη/εικόνα

Ερώτηση : Ταιριάζει αυτή η λέξη/εικόνα ακριβώς σ’ αυτή τη σωματική αίσθηση (felt sense) ;

Αφήνουμε να εμφανιστούν λέξεις/εικόνες, άλλα σύμβολα και τα εξετάζουμε τμηματικά, ως προς το felt sense, δηλαδή, ποιά λέξη/εικόνα ταιριάζει καλύτερα σ’ αυτή την αίσθηση.

Πέμπτο βήμα:

Εσωτερικός διάλογος

Ερωτήσεις :

    Βγαίνει ένα (καινούργιο) νόημα, αν συνδέσουμε αυτή τη λέξη/εικόνα με το θέμα/πρόβλημα; Ξεκαθαρίζει κάτι περισσότερο, εάν δω το θέμα απ’ αυτή την πλευρά ; Τι θα ‘πρεπε να συμβεί ; Τι θα χρειαζόμουν για να μπορέσω να αισθανθώ καλά/καλύτερα;

Έκτο βήμα:

Αποδοχή και κλείσιμο της διαδικασίας

  • Αναγνωρίζουμε και αποδεχόμαστε ακόμη και τα μικρά βήματα
  • Αναγνωρίζουμε την εσωτερική κριτική της διαδικασίας και την σταματάμε
  • “Συναλλαγή” με τον εσωτερικό κριτή

Διαβάστε περισσότερα


Προτεινόμενη άσκηση:

Αν θέλετε, μπορείτε να πειραματιστείτε λίγο κάνοντας μια μικρή άσκηση εστίασης (Focusing). Πριν προχωρήσετε στις επόμενες σελίδες μας, σας προσκαλούμε να αφιερώσετε λίγα λεπτά στον εαυτό σας, για να παρατηρήσετε εάν μπορείτε να ανιχνεύσετε κάποια σωματικά βιωμένη αίσθηση σε σχέση με το υλικό που έχετε μόλις διαβάσει. Προσπαθήστε να θυμηθείτε οτιδήποτε σας έχει ενδεχομένως αγγίξει, και ίσως αυτό σας διευκολύνει να νιώσετε κάτι στο σώμα σας. Στη συνέχεια, μπορείτε να απευθύνετε τις κατωτέρω ερωτήσεις στον εαυτό σας:

  • «Πώς με κάνει να νιώθω μέσα μου αυτό που μόλις διάβασα;»
  • «Εάν πράγματι υπάρχει κάποια αίσθηση «εκεί», μπορώ να παρατηρήσω πού ακριβώς τη νιώθω στο σώμα μου;»
  • «Θέλει αυτή η εσωτερική αίσθηση να μου πει κάτι;»

Στη συνέχεια, κλείστε τα μάτια σας, δώστε λίγο χρόνο στον εαυτό σας, μείνετε μέσα σας και παρατηρήστε εάν το σώμα σας «μεταφέρει» κάτι σε σχέση με ότι μόλις διαβάσατε. Ενώ προχωρείτε κατ’ αυτόν τον τρόπο, προσπαθήστε να αναζητήσετε φράσεις, λέξεις, κομμάτια του κειμένου, ή εικόνες που «καθρεπτίζονται» στο σώμα σας. Εάν βρείτε κάτι από όλα αυτά, σταματήστε σ’ αυτό το σημείο για λίγο. Κάντε μια παύση, μια στιγμή σιωπής… Αυτό ενδεχομένως θα σας βοηθήσει να «παρατηρήσετε» την πολύτιμη αίσθηση που μόλις «δήλωσε την παρουσία της». Ίσως αυτή η αίσθηση έχει τη δυνατότητα ν’ αποκαλύψει πολλές κρυμμένες διασυνδέσεις της ζωής σας….. Ίσως είναι η είσοδος σ’ αυτό που το σώμα σας μπορεί να σας διδάξει, και ακόμη ίσως αποβεί μία εκπληκτική σύνδεση με ένα μεγαλύτερο κόσμο εμπειρίας και προσωπικής επίγνωσης…

Πως μπορεί να μας βοηθήσει το Focusing

Το Focusing μπορεί να μας διδάξει πώς :

  • να έλθουμε σε επαφή με βαθύτερα στρώματα της ύπαρξής μας και έτσι να γνωρίσουμε τί πραγματικά αισθανόμαστε και τι πραγματικά θέλουμε.
  • να συμφιλιωθούμε με τον εαυτό μας και να τον αποδεχτούμε όπως αληθινά είναι.
  • ν’ αποκτήσουμε, ή και να βελτιώσουμε, τη σχέση μας με το σώμα μας.
  • να παίρνουμε σημαντικές αποφάσεις, μ’ εμπιστοσύνη στον εαυτό μας, την κρίση μας και την αξιολογική μας ικανότητα.
  • να μετατρέψουμε την αυτοκριτική και την ασάφεια των «μηνυμάτων» μας, όσον αφορά στην προσωπική, επαγγελματική και κοινωνική μας ζωή, σε ισχυρούς συμμάχους.
  • να βιώσουμε ηρεμία, δυναμισμό και απόλαυση της ζωής

Επίσης μπορεί να συνδυασθεί με την θεραπεία μας και έτσι αυξήσει την αποτελεσματικότητά της